10 wskazówek związanych z użytkowaniem opon zimowych
Przy temperaturach poniżej +7° C opony zimowe zapewniają krótszą od opon letnich drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Guma bieżnika pozostaje elastyczniejsza przy niskich temperaturach, co gwarantuje optymalne bezpieczeństwo. Guma, z której wytwarza się opony letnie, staje się w takich warunkach sztywna i traci przyczepność na śniegu i lodzie. Nowoczesne opony zimowe są równie ciche, wygodne i wytrzymałe, co opony letnie.
O momencie założenia opon zimowych decydują nie tylko warunki atmosferyczne, lecz przede wszystkim średnia temperatura dnia, wynosząca +7° C. W przypadku krajów Europy Środkowo-Wschodniej oznacza to, iż najlepszym okresem na wymianę opon na zimowe jest koniec września. Wymiana opon na letnie powinna odbywać się w kwietniu.
Aby odpowiednio przechować zamontowane na obręczach opony letnie, radzimy, co następuje: Najpierw gruntownie oczyścić opony i koła przy użyciu wody, a potem dokładnie je osuszyć. Następnie przechowywać je w pozycji wiszącej lub leżącej (można ułożyć 4 opony jedna na drugiej), przy czym ciśnienie opon należy zwiększyć o 0,4 bar (maks. 3,5 bar). Na oponie należy zaznaczyć również pozycję, jaką zajmowało dane koło, aby w następnym roku można było zamontować je w tym samym miejscu. Opony nie mogą wchodzić w kontakt z chemikaliami lub produktami ropopochodnymi i należy je przechowywać w zaciemnionym i chłodnym miejscu.
Opony zimowe zwiększają bezpieczeństwo, ponieważ guma, z której wytworzony jest bieżnik, gwarantuje stałą i optymalną przyczepność również przy niskich temperaturach. Radzimy tym samym montować w samochodzie zawsze 4 opony zimowe.
W oponach zimowych nie ma potrzeby stosować innego ciśnienia niż w oponach letnich. Ważne jest, aby co 14 dni sprawdzać ciśnienie w oponach, i żeby robić to, gdy opony są zimne.
Użycie łańcuchów śniegowych może być obowiązkowe na niektórych obszarach. Jeśli w pojeździe uczestniczącym w wypadku nie będą zamontowane łańcuchy śniegowe, kierowca może zostać pociągnięty do odpowiedzialności. Często jednak użycie łańcuchów śniegowych nie jest konieczne, jeśli jeździ się na oponach zimowych. Dlatego należy w odpowiednim momencie zdjąć łańcuchy; poprawia to komfort jazdy i zapobiega zużyciu ogniw łańcucha, mocowań oraz dróg.
W wielu krajach europejskich mogą być stosowane opony zimowe (z oznaczeniem M&S) z symbolem mniejszej prędkości. W takim przypadku na desce rozdzielczej należy umieścić naklejkę, na której podane będzie, iż dopuszczalna prędkość opony nie jest zgodna z maksymalną prędkością samochodu.
Jazda po śniegu i lodzie wymaga od kierowcy zmiany stylu jazdy. Przy przyśpieszaniu nie należy dodawać dużo gazu. W przypadku zbyt szybkiego przyśpieszania koła mogą wpaść w poślizg i stracić przyczepność. Należy szybko zmienić bieg na wyższy, aby zmniejszyć siłę napędową kół. Również wchodzenie w zakręty oraz hamowanie powinno odbywać się stopniowo, aby zapobiec wpadnięciu w poślizg i zablokowaniu kół. Należy próbować hamować silnikiem i ograniczyć do minimum użycie pedału hamulca.
Do złych warunków atmosferycznych należy przygotować również samochód. Oprócz montażu opon zimowych należy zadbać również o dobry stan akumulatora, odpowiedni poziom oleju silnikowego, płynu hamulcowego oraz płynu chłodniczego. Nie należy również zapominać o sprawdzeniu ciśnienia w kole zapasowym. W zbiorniku powinna znajdować się odpowiednia ilość zimowego płynu do spryskiwacza, zapobiegającego zamarzaniu szyb. Należy wziąć ze sobą płyn ułatwiający odtajanie szyb i zamków (nie przechowywać go w samochodzie) i na noc odchylać wycieraczki od powierzchni szyby, aby zapobiec ich przymarznięciu. Zalecamy również wziąć ze sobą przewody rozruchowe i linkę holowniczą oraz częściej myć samochód, ponieważ sól drogowa bardzo niszczy pojazdy.
Opony zimowe o profilu wynoszącym mniej niż 4 mm, nie są w stanie zagwarantować optymalnej wydajności na śniegu i lodzie. Zalecamy, aby nie używać takich opon w kolejnym sezonie zimowym. W niektórych krajach europejskich opon zimowych nie uznaje się za takowe, jeśli profil wynosi mniej niż 4 mm. Należy zwracać na to szczególną uwagę w krajach, w których jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa (kraje skandynawskie, Niemcy i Austria).